Kent @ Globens Annex, 25/2 2010
Låtlista:
Taxmannen
Berlin
Du är ånga
Töntarna
Sundance Kid
Hjärta
Den döda vinkeln
LSD, någon?
Musik non stop
Idioter
OWC
FF
Vals för satan (din vän pessimisten)
Ingenting
Vy från ett luftslott (Punks Jump Up-remix)
Krossa allt
Dom andra
----
På drift?
Kärleken väntar
Mannen i den vita hatten (16 år senare)
Med åtta album, en b-sidesamling samt ett axplock remixer att luta sig tillbaka på har Kent alla förutsättningar för att bygga upp en ordentligt bra setlist. Vilket man också gör. För när man öppnar med ett av de bättre spåren på bandets senaste album "Röd" (Taxmannen) genom att sjunga ett par helt nya verser innan låten drar igång "på riktigt" så känns det som festen bara har börjat. Vilket är en känsla som håller i sig. Berlin samt en moderniserad version utav Du & jag döden-spåret Du är ånga gör att publiken dansar till riktigt ordentligt.
Till största delen förlitade man sig på senaste albumet samt poppärlan "Vapen & ammunition" där en personlig favorit spelades upp i form av Sundance Kid. Men den upphottade discoversionen av FF var minst lika bra, lite roligt att Jocke sjöng mellanverserna själv (på svenska) istället för Nancy Danino som sjunger den franska texten på albumet. Klockrent.
Rent grafiskt imponerade man med ett gigantiskt set strålkastare samt ett flertal småskärmar som bildade en helhet. Filmerna som visades upp där var bra, speciellt under Hjärta där man visade upp bilder och information om olika personer som försvunnit. Samt en länk till Efterlysthjärta.
Även om man visade upp en relativt stark fyramannashow saknades något. Kanske lasershowen från vinterturnén 2007? Kanske de än mer imponerande videosekvenserna från sommarturnén 2008? Om inte annat att man lät bli att tända upp hallen mellan var och varannan låt och på så sätt låta bli att döda stämningen totalt.
Under förra turnén blandade man ihop Om du var här med Dom andra, fast den här gången var det Krossa allt som väldigt smidigt övergick till den klassiska visslarlåten. Som även den fått lägga sig på operationsbordet för några discodränkta skönhetsingrepp. Resultatet är rent ut sagt bländande för öronen. Och ögonen, speciellt mot låtens slut när man lät ett eldregn skilja scenen från publiken. Och där bakom stod bandet kvar och avslutade kvällens första del...
När bandet efter några minuter bestämt sig för att återvända in på scen för att riva av några låtar till bjöd man på en riktig överraskning. Jullåten På drift? som släpptes 23 december 2008, helt gratis via bandets hemsida, spelades och åtminstonde de främsta fansen blev otroligt glada. Inklusive mig. Och någonting annat som både överraskade många och säkerligen gjorde än fler upprörda (men mig glad) var beslutet att låta bli att spela avslutningslåten från 1997s Isola: 747. Den har hängt med i ca 13 år och det var roligt att bandet vågade bryta sina mönster och faktiskt skippa den. Så enda låten jag saknade var Chans, som borde ha spelats mot slutet istället för Kärleken väntar. Men man kan ju aldrig få allt.
Avslutningsvis spelade bandet Mannen i den vita hatten (16 år senare) till ett bultande hjärta. Vilket blev väldigt vackert och effektfullt. Precis som resten av låten, texten bär upp den helt ensamt och gör den till bandets bästa låt någonsin. Och Jocke leverar hela låten med små subtila rörelser samt en stark och säker röst som får publikhavet att explodera. Igen.
Som publiken lärt sig att förvänta av denna låt är avslutningen, vad som sker efter dess traditionella uppbyggnad som man känner igen låten från albumet. Extraverserna. Nya sådana. Om att drömma sin egna dröm. Vilket skänker en sista dos glädje, tillsamans med konfetti i form av svalor med låttexter på. Vilket gjorde det hela lite roligare och lite speciellare än vanligt. Och allt som allt var det en toppenspelning som bandet förhoppningsvis använder för att bara bli än bättre framöver.
//Pandabarnet
Days
Det svenska indiebandet Days från Göteborg består av de fyra unga männen Fabian Sahlqvist, John Ludvigsson, Philip Gates och Andréas Uppman Nilsson.
Days, med ekande sound från The Smiths och St. Christopher, spelar harmonisk och stilren indiepop med en fantastisk sång ovanför musiken.
2007 stod Days på scen under Rip It Up-festivalen i Säffle, och fick publiken att smälta med sina guldkorn som "Downhill" och "Simple Things". Samma år blev dessutom Days uppmärksammade av journalisten Per Sinding Larsen på PSL och spelade in en akustisk version av "Downhill" ute vid Vinterviken i Stockholm.2008 var det dags för bandets debutsläpp, och debuten "Downhill" som bestod av sju spår fördelade på en vinylsingel och en EP, släpptes via skivbolaget Shelflife records. Under sommaren 2008 var Days tillbaka i Säffle och var ett av banden som lockade många besökare till indiefestivalen Rip It Up.
Hur det ser ut med kommande album och spelningar i framtiden har jag verkligen ingen som helst aning om, men jag hoppas och tror att det ser ljust ut för Days!
//Pandamamman
Handen På Hjärtat, Debaser Slussen, Stockholm, 18.02.2010
För de som gillar Steso Songs blev Hästpojken en perfekt kontrast. Nu blev det fartfylld, ösig, knarkig poprock. Det bjuds på ostiga pianoslingor och det bjuds på distade punkgitarrer. Ett Bättre Djur är en svårslagen öppning och redan där kunde man ana vad som kunde väntas. Mellansnacket verkade ärligt och hade vissa humoristiska inslag. Martin Elisson (sångaren) proklamerade att debutalbumet Caligula enbart har två bra låtar och därför spelar de bara fyra låtar från skivan, för man är ju tvungen att spela singlarna också. Jag håller så klart inte med, men är glad för att det mest spelades låtar från den nya skivan, då den är bättre. Liksom öppningen, blev extranumrena perfekta. Först ut var Från Där Jag Ropar som är min personliga favorit med bandet, följt av Caligula som fick igång publiken på bästa möjliga sätt.
Handen På Hjärtat heter turnén och är en ambulerande klubb som åker på turné genom Sverige och även festivaler. Kolla gärna in deras Myspace.
//Pandapappan.
Familjen i fokus
Sedan dess har det varit ganska tyst om Familjen. Han har brottats med personliga bekymmer och prestationsångest. I april kommer hans andra album När Planeterna Stannat och i sommar drar han med sig Andreas Tilliander för att spela på Siesta!-, Hultsfred- och Arvikafestivalen. För er som vill drömma tillbaka till 2007 kommer här lite öron- och ögongodis...
//Pandapappan.
Kiki Pau
Officiell hemsida | Myspace | Spotify | Youtube
Nu är det dags för uppföljaren "White Mountain", med planerat releasedatum 3:e mars.
Om ni vill ha ett smakprov från den kommande skivan "White Mountain" finns det möjlighet att ladda ner låten "An Old Song" gratis via den finska musiksajten Glue, eller så kan ni högerklicka och välja "spara som" här.
//Pandamamman
Lo-Fi-Fnk är tillbaka!
Officiell hemsida | Spotify | Myspace | Youtube
Den första februari släpptes den nya singeln "Marchin' In" och bandet arbetar just nu med ett nytt album. Det finns ännu inget officiellt releasedatum för det kommande albumet, dessvärre.
På Youtube kan ni se den väldigt fina videon till "Marchin' In", och kan dessutom passa på att ta en titt på deras äldre musikvideos.
//Pandamamman
Pandapappans guide till konserten.
Före konserten:
Om du ska gå på en spelning med förband. Kolla gärna upp förbandet innan konserten om du aldrig har hört dem. Då vet du vad du kan förvänta dig, du kanske till och med gillar det väldigt mycket. Är det dåligt så kan du alltid komma senare till konserten. Det viktigaste av allt är så klart att ta med sig biljetten, men det många glömmer bort om man går på många konserter är öronproppar. Om du inte vill bli döv eller få tinnitus inom tio år så är det A och O med öronproppar. Jag rekommenderar silikon som finns att köpa på apoteket.
Har du sällskap är det alltid trevligt att gå ut och äta en bit mat eller ta en öl eller vad man nu föredrar. Varför inte kombinera? Det brukar finnas pubar i närheten där det spelas artisten eller bandets musik, där hittar du även likasinnade. På klubbspelningar finns det alltid alkohol att tillgå och ibland även mat. Så det är ett tips då de öppnar några timmar innan konserten. Drick inte för mycket dock, även fast du har biljett kan du bli nekad inträde på grund av berusning.
Nu kommer vi till det stora dilemmat om var man ska stå någonstans i publiken. Har du sittplats löser det sig automatiskt. Om du vill ha så bra ljud som möjligt, ställ dig vid ljudbordet då de anpassar mixningen och volymen till sig själva så att de hör brister och fel så bra som möjligt. Om du gillar närkontakt med bandet, ställ dig så långt fram som möjligt, är du sen, ta dig in från sidan. Min varning till orutinerade konsertbesökare är att det är trångt, varmt och högljutt längst fram. Om du gillar att prata med ditt sällskap mellan låtarna, sippa på en öl, stå på händer eller whatever, ställ dig lite längre bak. Där finns det gott om utrymme och du slipper höra skriken från publiken längst fram. Om du skiter i hur snygg sångaren är, vilket märke det är på gitarren eller inte imponeras över trummisens energi, ställ dig i baren och ät lite jordnötter, alternativt stanna hemma, skaffa ett bra ljudsystem och sätt på senaste albumet.
Under konserten:
Att hantera otålighet är viktigt. Konserter startar nästan aldrig på utsatt tid. Istället för att irritera dig på att det tar sådan tid, tänk på hur häftigt det kommer bli att få uppleva musik som du verkligen gillar. Lite vett och etikett skadar inte att ta upp. Väsnas (allt annat än handklapp och sjunga med) gör man mellan låtarna. Under mellansnack? Inte ok. Som alltid ska du tänka på omgivningen, men ja, man får röra på sig och sjunga med. Om det är någon som ramlar i din närhet, ska du självklart göra allt för att hjälpa personen upp på fötter igen. Ser du att någon i publiken mår dåligt, vifta med händerna och försök få kontakt med säkerhetspersonal och peka på personen. Även där ska du göra allt du kan så personen hamnar i goda händer. Det är inte ok att röra vid artisterna eller deras utrustning, inte heller är det ok med stagediving såvida inte bandet eller artisten uppviglar till det. Att beträda scenen och kasta upp farliga föremål på scenen är en självklarhet att det är förbjudet. Jag har nog bara glömt att nämna det viktigaste; ha kul!
Efter konserten:
Man får sno låtlistan från scenen, men bara om du är säker på att sista extranumret är spelat. Det är alltid respektfullt att visa sin uppskattning genom att applådera artisten eller bandet efter konserten. Ha aldrig bråttom ut efter en konsert, det skapar bara irritation. Det tar den tid det tar. Vid det här stadiet är det väldigt olika vad man föredrar, men något jag alltid tycker är behagligt är att hitta något lugnt ställe att sätta sig på och prata lite om konserten för att sedan åka hem med ett stort leende. Kom ihåg att ta vara på varje konserttillfälle.
Dags för lite stereotypiska konsertbesökare:
Den inbitne:
Denna person har självklart en bandtröja på sig. Man hittar alltid personen hängandes vid merchandise-disken innan konserten där han köper på sig nyckelringar, svettband, you name it. Personen kan höras diskutera att han hittat en alternativ tagning av bandets obskyra b-sida från 1997, som har två extra sekunder i introt.
Den extrema:
Är oftast vad i folkmun kallas för fjortis. Personen har köat sedan klockan 12.00 dagen innan. Personen har även fått ett nummer skrivet på handen som visar att han blir en av de första insläppta. När portarna öppnas börjar springloppet mot platsen längst fram. Du kan kombinera denna stereotypen med Den inbitne också. Det kan vara svårt att skilja dem åt. Denna person kan höras skrika "Jag älskar dig/er xxxx" under konserten.
Den normala:
Gör allt som står i min guide. Står i mitten ungefär. Har alla eller de flesta albumen och kan sjunga med i de flesta låtarna.
Den gnälliga/svansen:
Sällskapet som följde med för att vara snäll/hade inget annat för sig/tror sig gilla konserter. Han gnäller på att det tar för lång tid för bandet att komma på scen, att det är för högljutt, att de inte spelade några hits, att det är trångt, ja på allt egentligen.
Konserthoran:
Detta är nog min kategori. Denna person går på så många konserter som möjligt. Han lyssnar på mycket musik och gillar många artister. Därför skriver han upp alla konsertdatum och försöker pussla ihop ett konsertschema i kalendern.
Den äldre:
Ses ofta på sittplatserna eller längst bak. Han står och klappar i takt med ett stort leende. Händer även att han går hem innan extranumrerna, för det är ju en morgondag också.
Sist men inte minst har vi bonuskategorin:
Stockholmaren:
Han går ofta klubbspelningar med en tvångströja på sig. Armarna i kors och stå på samma ställe hela konserten. Klappa lite förstrött i händerna mellan låtarna är också viktigt.
//Pandapappan.
"For animals, with animals"
Universal Zoo (som tydligen också gått under namnet Panda Project) består av Kristian Anttila och flickvännen Amanda Ericsson.
På Universal Zoo officiella hemsida kan man dessutom ladda ner den första singeln "The Panda Song" helt gratis, men för den som känner för att lättja på plånboken (och sitt hjärta, samtidigt) går det bra att skänka pengar till WWF på samma gång för att rädda de kära pandorna som finns kvar!
Lyssna på Petter Seanders första singel
Den första singeln "Through The Storm" finns att lyssna på här nedanför, men om ni hellre föredrar att kolla in videon till låten så finns den nu tillgänglig på Youtube.
//Pandamamman
Ida Wiklund @ Stampen, Gamla Stan, Stockholm
Officiell Myspace-sida | Officiell Youtube-kanal
För bara ett par år sedan medverkade Ida Wiklund i musiktävlingen Musik Direkt och hänförde mig med låten "Det är vi som översätter världen". Sedan dess har det hänt en hel del; hon har gjort en del större framträdanden, agerat förband åt Stefan Sundström samt varit nätjoker för Melodifestivalen 2010.
Och nu, inför en smärre publik på jazzpubben Stampen belägrad i Gamla stan i Stockholm, gör hon ett väldigt starkt intryck på mig. Igen. Kanske har hon blivit bättre, säkrare, eller så är det bara den lilla källarlokalen som passar henne perfekt. För intimt, det blir det. Hon bjuder på egenproducerat material, som hon framför väldigt starkt. Personligt och äkta. Sen stoltserar hon, helt legitimt, att hon jobbat med Stefan Sundström och spelade sedan en av hans låtar. Vilken även den framfördes på bästa och känsligaste viset man kan tänka sig. Med sådan respekt för orginalet.
Det märks att hon kämpat för att komma hit hon är idag. Och jag tror att varken jag eller hon tror att sagan slutar här. Det kommer mer av Ida i framtiden. Vilket vi i pandamaffian ser starkt fram emot.
//Pandabarnet
My Darling YOU!
Så spring iväg nu och beställ skivorna och den senaste vinylen (passa på, den finns bara i 200 exemplar).
Diskografi:
My Darling YOU! (CD-r EP) (2004)
Moving Out Of Your House And Into Another (CD-r EP) (2004)
The Winter Will Take Us All (CD EP) (2006)
16 Major Problems (CD samlingsalbum) (2006)
My Heart Beats Too Fast For Our Friendship To Last (Limiterad 7" vinyl) (2006)
I Will Exclude You With My Body Language (CD EP) (2007)
Techno Music For The Indiepop Haters (12" vinyl) (2008)
The Dancefloor Remakes (Limiterad 12" vinyl) (2009)
A.K. Art (CD EP) (2009)
Saying Things You Don't Want To Hear (CD EP) (2009)
Let The Good Times Roll (Limiterad 7" vinyl) (2010)
//Pandapappan.
Donkeyboy
Det norska popbandet Donkeyboy har, sedan debutalbumet "Caught In A Life" släpptes i oktober 2009, varit väldigt framgångsrika på hemmaplan i Norge. För inte kan man väl påstå att det är speciellt dåligt att ligga etta på singellistan, albumlistan och radiolistan samtidigt!? Dessutom hamnade bandet även på en andraplats på radiolistan. Det är för övrigt första gången någonsin som ett band ligger på både första- och andraplatsen på norska music control-listan. Inte illa!
Nu är Donkeyboy redo att fortsätta sin framgångsrika karriär, inte bara i Norge utan också i grannlandet Sverige.
Förutom att P3 har spelat bandets låtar sedan i höstas och att debutalbumet "Caught In A Life" släpptes i Sverige den 27 januari , så är det nu dags för Donkeyboy att gästa Skavlan på fredag. Självklart står dom för musiken. Det ser vi (jag) fram emot!
Glöm inte bort: Skavlan, fredag 5/2, SVT1 21:00.
//Pandamamman
Charlotte Gainsbourg
Officiell hemsida | Officiell Myspace-sida
Ser egentligen ingen anledning till att inte lyssna på henne, hon har vacker röst och en känsla för det där lilla extra.
//pandabarnet
Bondage Fairies
Kolla gärna in albumet What You Didn't Know When You Hired Me som släpptes 2005, men även deras uppföljare Cheap Italian Wine från 2009 som är lite sämre och mindre smutsig i mitt tycke. Så om du står och velar mellan att lyssna på punk och electronica, välj Bondage Fairies.
//Pandapappan
Trötta Jackson vaknar?
//Pandapappan
Pandapappans helgnöjen
På fredagen ramlade jag in på Debaser Medis som många gånger förr. Jag var där främst för Theodor Jensen, men Bye Bye Bicycle skulle tydligen vara bra live. Det jag hade hört innan hade inte övertygat dock. Det gjorde det inte nu heller. Bandet är en gladare och sämre kopia av The Mary Onettes och The Radio Dept.
Theodor Jensen gick upp på scen, men verkade först bara vilja få konserten överstökad. Det blev däremot bättre och bättre ju längre konserten höll på. Jag hade förväntat mig lite mer energi, men det fick jag aldrig. Det blev aldrig något riktigt drag förrän vi fick höra Mon Amour. Det finns väldigt få låtar som klår den låten på dansgolvet. Gästade gjorde Titiyo och det var en vädligt fin duett som vi fick uppleva.
På lördagen hamnade jag på samma Debaser Medis, men nya band på scenen. Först ut var Almedal. Deras musik är definitionen av göteborgspop. Falsksång, tamburiner och söta gitarriff. Ett mycket energiskt band med mycket publikkontakt. Tyvärr övertygade inte de nya låtarna särskilt mycket, men de kanske växer. Klimaxet var avslutningsnumret Och Alla Platserna, en perfekt låt att avsluta med.
Tyvärr såg jag inte mycket av Trummor & Orgel som var nästa band. Jag var uppe i varv av Almedals konsert att jag inte kände för lugn och progressiv jazz. Noterbart är att många i publiken var 40+, vilket inte är ofta förekommande på Debban.
Avslutningsvis vill jag ge lite kritik till Stockholmspubliken. Har ni tapetklister under skorna och tvångströjor? Man får faktiskt röra på sig och sjunga med under konserter. Skärpning!
//Pandapappan