Vintervåld i fokus

Officiell hemsida | MySpace | Facebook | YouTube

Bandet heter Vintervåld, musiken heter ångest. Med sina tunga synthslingor, känslofyllda arrangemang och en smärtfylld sång trollbinder de lyssnaren. Låtarna är lätta att relatera till och handlar om ens mörkaste stunder. Vi på Pandamaffian fick privilegiet att intervjua sångaren, Mikael Persson om framtiden, drömmar och inspiration. Vi har även fått möjligheten att släppa deras nya låt Vändpunkten, först av alla, här på bloggen.

Vintervåld. Bara namnet fick mig intresserad av att kolla in er musik. Är det något du vill förklara meningen bakom?
Namnet kommer från fantasin. Det är väl inte direkt någon mening bakom det. Det är ändå en ganska bra sammanfattning av musiken. Det förstår man när man lyssnar. Jag kommer ihåg att vi bytte namn en gång och då tyckte folk att det var dumt eftersom det var så snyggt så då bytte vi tillbaka.

Hur startade allt egentligen, det finns inte så mycket information om er på nätet. Kan du berätta i korta drag hur ni träffades och blev ett band?
Det hela började med att jag träffade en Fredrik Svensson, i en håla i Väse utanför Karlstad, som tyckte om att lyssna på musik. Vi kollade in några Guns N' Roses och Red Hot Chili Peppers-konserter på VHS och hade samtycke i mycket. Sen tänkte vi att det vore kul att skapa något själva så jag lärde honom allt jag kunde på gitarr, vilket inte var mycket när jag var runt 11-12 år. Jag var så dålig på att lära honom, så att han började spela med gitarren åt fel håll, med den tjockaste strängen neråt. Sen ledde det ena till det andra i högstadiet. Vi skapade något band där, jag tror vi kallade oss Stenstalin. Men efter högstadiet in på gymmnasiet fick vi ihop ett nytt band som vi kallade Vintervåld.

Varifrån skulle du säga att er inspiration kommer från och har ni lika musiksmak i bandet?
Eftersom jag just nu är inne på att skriva hit-musik så får man ta inspiration från rock/pop-jättarna. Inspireras mycket av Coldplay, The Killers, U2 och åt det hållet. Färggrant och mäktigt. Inspireras också mycket av singer/songwriters som Amos Lee, John Mayer och Damien Rice. Vi har nog hyfsat samma musiksmak i bandet.

Man kan ju inte undgå att höra likheten mellan din röst och Jocke Bergs (sångaren i Kent), samt electroinslagen. Blir ni ofta förknippade med Kent, och är det något ni stör er på?
Vi blir alltid förknippade med Kent, vilket jag inte tycker är konstigt. Den musik Kent spelar är det väl egentligen bara Kent som spelar på den nivån i Sverige, men vi är här för att konkurrera. Det var jobbigt att bli förknippad med Kent i början, men sen fick jag hjälp av gitaristen/trummisen i bandet, Mikael Cederberg som sa att det är väl inte så illa att bli jämförd med Sveriges största rockband. Värre vore det om man blev förknippad med t.ex. Lasse Stefanz eller något. Det är så jag sjunger och jag älskar att sjunga så det finns inte mycket att göra.

Hur går det med inspelningarna. Har ni något på gång?
Det är alltid ny musik på gång. Det är ett lyxproblem vi har i bandet. Alla i bandet är intresserade av inspelning. Det känns som att vi aldrig gör klart något. För när vi/jag får en idé så kommer tio stycken till i samma veva. Så vi har bestämt oss för att göra en lista på ett 20-30-tal låtar som är hyffsat klara och satsa på dem. Vi skulle aldrig kunna gå in i studion helt utan material och skriva en hel skiva. Det är skönt att bara använda studion till att spela in det som är bestämt. Sen kommer det säkert bli nya saker ändå där inne. Jag tror att det är oundvikligt.

När kan vi förvänta oss en skiva eller singel? Det är många som törstar.
Jag kan tyvärr inte säga något datum nu. Men en skiva ska spelas in under sommaren. Det kommer upp på hemsidan så fort det är bestämt.

Vad jag förstår är ni osignade, är det något på gång på den fronten?
Saken är den att vi har fått två nya medlemmar, så vi har inte hunnit kommit igång med just den biten än. Vi har första spelningen den 9 april här i Karlstad på Glada Ankan. Så just nu är det inget, men det ska så klart bli.

Hur är det med turné eller festivaler? Det finns ju en del mindre festivaler som ändå har en bred publik där ni skulle kunna slå igenom på. Har du några tankar om det?

Vi vill spela på varje tillfälle vi kan få och festivaler är fantastiskt. Så helt klart vill vi spela på festivaler. Turné blir det förhoppningsvis i höst/vinter.

Vilken scen är din största dröm att spela på? Du behöver inte vara realistisk, dröm iväg bara.
Eftersom vi sjunger svenskt så håller jag mig i Sverige. Ett fyllt Globen med allsångssjungande Vintervåld-fans hade varit en dröm för ett litet Karlstadsband. Utomlands är det nog i Mike Tommy Tartex vardagsrum. Det är en dröm jag har haft länge.

Vad har ni satt för målsättningar i bandet? Hur stora vill ni bli?
Min målsättning som låtskrivare är att jag vill att så många som möjligt ska få höra vår musik. Med detta menas att vi vill bli så stora vi bara kan. Just nu är det att repa och spela ute som gäller för att få rutin och lära känna varandra på den musikaliska nivån.

Om du fick välja en drömproducent och en drömmusiker att samarbeta med, vilka skulle det bli?
Att jobba med Anna Ternheim hade varit något. Men det finns så klart många att välja bland, men Anna har något alldeles speciellt. Otrolig sångare och låtskrivare. Ivar Höök på Geijerskolan som producent, inget snack. Han har en fin liten toffs nedanför munnen.

Fem snabba:

Favoritskiva?
Paus med Peter Svensson.

För eller emot nedladdning?
För.

Vinyl, CD eller mp3?
Spelar ingen roll så länge musiken är bra.

Festival eller konsert?
Konsert på festival.

Analogt eller digitalt?
Spelar ingen roll så länge det låter bra.


Vi har fått en exklusiv försmak på det som komma skall. En helt ny Vintervåld-låt bjuder vi på här på bloggen - först av alla. "Vändpunkten" heter låten, kan du berätta lite om den?

Det är en låt som är skriven i mitten av vintern 2010, när det var som kyligast. Konceptet med låten är att man ska ha hopp om att saker kan förändras.

Vi tackar dig så mycket Mikael för intervjun!
Tack tack.



Ladda ner den nya låten Vändpunkten här!
Besök gärna Vintervålds egna hemsida här!
Titta på Vintervålds videor här!
Kolla in Vintervålds MySpace här!
Bli ett fan av Vintervåld på Facebook här!

//Pandapappan.

Kommentarer
Postat av: peter

holy. detta var ju skrämmande bra. inte liite kentinspirerat - men satan vad grymt. ska kolla in dem noggrannare!!!! hoppas att en skiva kommer. detta är fan värt att äga.



grattis t intervjun.

2010-03-30 @ 01:02:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0